tisdag 4 november 2008

Julkalendrar i svt- jag vill ha julstämning nu...


KASPAR I NUDÅDALEN


Jag har sett om 2001 års julkalender och den är så bra! I love it!! Det är sällan jag tittar på film, men denna hyrde jag på biblioteket och tänkte att dottern ville se den men hon tyckte väl sisådär om den. Men mig passar den, jag bär den i hjärtat och lever med den nu ett tag, så mycket tycker jag om den.

Så här står det skrivet om filmen på nätet. Lite fattiga presentationer då det ryms så mycket mer i filmen:

Recension 1: Kaspar i Nudådalen var SVT:s julkalender 2001. Den utspelade sig i en liten by i norra Sverige som hette Nudådalen och handlade om 8-årige Kaspar (Axel Zuber) som bodde i ett litet hus med sin morfar (Per Oscarsson). Johan Ulveson var också med och spelade lanthandlaren Atom-Ragnar, en ganska dryg ägare till byns enda livsmedelsaffär. Berättare var Shanti Roney och under ungefär halva serien så handlade det om Kaspar och hans morfars problem med att behålla huset. Byns rikaste man Åhman (Leif Andrée) ville nämligen riva huset för att bygga ett hotell där och morfar hade slarvat bort köpekontraktet för huset.

Recension 2: Nudådalen - en by som är så liten att den inte går att hitta på några kartor. Där bor Kaspar och Morfar. Kaspar är åtta år. Hans föräldrar reser runt i världen och försöker råda bot på världseländet. Fast det är nog som Morfar säger, att det inte är någon större idé. Världseländet är som vädret - det tar liksom aldrig slut. Kaspar trivs hos Morfar, även om han kan vara rätt vresig av sig. Och Morfar trivs med Kaspar, även om han tänker lite för mycket ibland. Man kan nog säga att både Kaspar och Morfar trivs med livet, precis som det är. Och så bor Lisa där.


En annan julkalender som jag inte sett om i sin helhet men som jag gärna skulle vilja se är Allram. Återigen, jag gillade den mer än dottern...

2004: Allrams höjdarpaketAllram Eest, vår frälsare i etern, sände jul-tv tillsammans med Tjet från en stuga i norrländska fjällen. Bland annat fick vi uppleva äventyr och vardag tillsammans med Höjdarna - ett gäng vänner på ett hustak någonstans med ett eget universum.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Ja julkalendrar de som jag minns är då det pratade om himlavalvet mm..

Må gott!

//Cissi

yvonne sa...

Vad hette vår favorit då...?? med han fotbolls-spelarn...såg om den för några år sen och blev lika glad då....!!!!
Kram,
Yvonne