fredag 12 september 2008

"Kul-påse" - en bra idé!

Skolan har i samarbete med biblioteket börjat med "kul-påsar". Utanför "klassrummet", i korridoren hänger 15 finfina bokpåsar. Utvalda böcker i sydda väskor som de äldre eleverna på skolan gjort. Det är bara att skriva upp på listan vilken kul-påse man lånat, vi lånade denna rosa med 4 böcker i, bla denna om en kråka:

Utdrag ur boken:

" En morgon vaknade kråkan av en ny lukt i näbben. Det luktade som något kråkan kände igen. Vinter. Vintern var på väg! Vad ska jag göra nu? tänkte hon. Det blir för kallt här i boet. Mina fynd blir snöiga. Och jag med föresten. Jag måste hitta ett nytt bo. Innan vintern kommer.

Hon packade sina saker i en tom chipspåse. Den blev rätt tung så hon fick dra den efter sig längs trottoaren. Ganska jobbigt var det. Och några fynd trillade ut. Men hon hann inte stanna för att plocka upp dom. det fanns ingen tid till det. Vintern var på väg. Så kände hon något vått på ena vingen. En snöflinga. Vintern hade redan kommit!"

6 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken bra idé att ta upp i skolan!
Min dotter älskar att läsa böcker. Slukar nästan allt!

Må gott i höstrusket!

//Cissi

Mjuka sa...

Vilken söt ide, åh måste framföra till vår skola
kramkram och trevlig helg
Malin

Anonym sa...

Vilken bra idé!!! Och kråkboken verkar ju härlig!

Trollmor sa...

Vilken härlig idé!
Bra samarbete där.
Önskar er en mysig helg!
Kram kram

Elisa Day sa...

Vilken bra idé!

Sussie sa...

Det var ju en härlig ide, hoppas att det är något som kommer att sprida sig. Boken verkar ju helt underbar, jag har svårt att motstå barnböcker det är något speciellt med dem, charmiga. Ha en fin måndag, kramar.